BINJAI

Seumur hidup kv, tak pernah jumpa buah binjai yg kecik2 cinonet. Besar lengan danish je tau. Biasa nya (tak kisah la binjai kampung or binjai siam) mmg sebesar lengan kv yg gemuk ni ha.

Ni la binjai kecik2 tu. Takdak biji pun. Best betul. Penuh ngan isi. Canggih sungguh teknologi pertanian siam kan. Mcm2 kejayaan dorang.

Buah binjai.

Kita kasi jeruk sama dia. Potong kecik2. Tak yah kupas kulit. Basuh bersih2 dan potong, letak dlm taupperware mcm kt bwh ni ha!

Pastu tabur garam dan gula. Gula kena byk skt sbb binjai tu mmg masam. Kalo nak pedas, racik cili padi skt.

Pastu, tutup bekas. Peram dia biar turun air dulu.

Taruk dlm esbok kasik sejuk baru kow nak makan. Hihi


Kv malas peram dulu, so kv terus taruk dlm esbok. Lambat sikit ah turun air.

Slurppp…sedapnya.

Advertisements

7 Responses to “BINJAI”

  1. Ungku Nor Says:

    biasa makan kopok binjai jer..sedap tapi payau tapi sedap..ehehe

  2. kakLuna Says:

    aku cuma kenal blogger bernama kingbinjai saja 😛

  3. rina Says:

    x penah make… rasa dia cam buoh pauh ke…

  4. Hijrah1429 Says:

    Tak masam ker? meleleh air liur ni trerbayang kemasamannya…dan turun air nanti tunjuk gambar lagik…hehehee

  5. Yatie Says:

    uwaaaaa .. dah berbelas tahun mencari buah binjai besar2 yg manis tuh .. dua tiga menjak nieh ada aje org letak dlm blog crite pasal buah binjai .. alahai, kalau dok kat msia, dah lama aku terjah umah ko kv .. tak kisah la kan jauh sampai ke kelantan tuh pun aku redah gak sbb nak makan buah binjai nieh … huhuhu …

  6. KV Says:

    kak ungku,
    kopok binjai tu dr buah binjai ker?

    kakluna,
    oh, ko tk penah jumpa ek?

    rina,
    hihi…rasanya masam tp langsung tak serupa pauh. Baunya mmg menusuk kalbu. Wangi. Ahaha

    hanisumayyah,
    kv tak mkn lg, ari ni baru blh mkn kut. Hihi

    yatie,
    ha, ada jugak org yg penah makan binjai ni. Mmg sedap kan?

  7. Zareda Says:

    KV
    Keropok binjai akak suka, sedap..

    Kat KL ni ada nama Jalan Binjai tau.. nasi campur dia meveles..

    Kak zar pun belikan Ika kain cotton untuk baju raya.. giler mahai u yang 100% cotton tu.. RM22 hengget semeter.. pengsan!!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: