DINA YANG DEMAM


Dina start demam ptg sabtu. Dia asyik korek mulut dia dan muntah2. Kami mcm blurr tatau kenapa dia mcm tu.

Rerupanya dia tumbuh gigi geraham. 3 batang lak tu. 2 atas dan satu kat bawah. Tapi, selalu nya kalo dia tumbuh gigi mmg dia akan demam teruk.

Gigi yg belah bawah kami perasan mcm bengkak dan bernanah. Pastu tubuh mmg hangat sesangat. Bagi ubat ikut jadual pun tak hilang panas nya. Tu yg risau pikir mcm2 tu! Takut ada penyakit lain, kan.

Semalam kami ambik cuti sbb dina masih demam dan dah mula meragam. Sblm tu dia demam campur letih. Masa gi klinik mlm sebelumnya demam dia berkurangan. Selalunya mcm tu lah. Kt rumah demam teruk, bila sampai klinik harus demam dh baik. Tekanan!!!

Pagi semalam kami perasan gusi dia yg bengkak tu berdarah. Agaknya dah pecah lah kut. Bila bagi ubat, cepat je baik. Tapi kena bagi berterusan la. Mlm tadi penat sgt, dah kunci jam tapi kami tertido semula. Sedar2 dah 4 pagi badan dia panas suam2. Maknanya makin ok la kalo nak dibandingkan sebelumnya mmg panas giler.

Tapikan, budak lps demam ni ragam nya aduhai…sabar je lah. Mmg menangis dan memberontak 24 jam. Dokong pun siap meronta ronta lagik. Tatau dah nak pujuk cemana. Last2 kv biarkan jer. 5 minit tgk dia dok meraung tu, tak sampai hati lak. Tp, bila dipujuk, makin kuat rajuknya. Huhu

Hari ni tatau la. Kv malas nak call pengasuh (selalu mmg hubby yg tukang call). Rasanya kt rumah pengasuh perangai dia akan berubah automatik jadi baik. Makan ubat pun senang. Kalo kt rumah mmg kena 2-3 org pegang tau.

Advertisements

11 Responses to “DINA YANG DEMAM”

  1. nanonano Says:

    makin besar
    makin nmpak muke die iras kak kv kan..
    get well soon ok..

  2. bat Says:

    ermm dugaan tuh kans anak2 meragam neh.. tapi bila dah besar sket kangs dah senang dok.. huhu..

    *hugs dina ketats2 take care yach*

  3. Ungku Nor Says:

    kalo demam dia tak turun, kena mintak dgn dokter, ubat yang masuk ikut montot tu.

    yang tu memang cepat skit turunkan suhu badan.
    bukan apa, risau budak2 ni kalo panas sangat, buleh kena sawan tarik..naudzubillah..

    harap2 dina dah ok skarang..hehe

  4. MasNurin Says:

    budak-budak memang cenggitu kalu kat umah pengasuh gerenti elok jer. Tak perlah biasa tu demam nak tumbuh gigi kot.

  5. CuTeMiUt78 Says:

    cian dina.. smpi camtu sekali ya.. alhamdulilah ler mirul masa tumbuh gigi tu.. tak sampai berdarah gusi dia.. dan tak demam sgt.. memang syukur ler.. kv saba ya.. jaga kerenah anak memang camtu.. nak kena byk saba.. pepun harap dina cepat sembuh

  6. kirana Says:

    alahai..siannnnya diaaa…moga cepat sembuh yer..budak2 demam mmg meragam la.nak2 sakit nk tumbuh gigi lak tu

  7. Anasfadilah Says:

    kesiyann dina

    lepas ni saya punya turn

    anak tumbuh gigi,demam…

    hehehe

  8. KV Says:

    nana,
    a’a ramai yg ckp muka dia ‘tumpul’ ikut muka akak. Sabar je lah! Hihi

    bat,
    a’a nak menunggu besar tu ‘terasa’ gak tekanan nya. Pastu rindu lak time deme kecik2 kan? Huhu

    kak ungku,
    dh bagi ubat kut montot. Tak gak baik2. Pastu kami tukar neuforon (makan) sbb sekali ngan tahan sakit. Baru cam ok. Kv siap beli cool fever lagik. Tapi tak sempat guna.
    Tu la, bila dh panas teruk mmg risau kut2 kena sawan tarik. Nauzubillah.

    mas,
    dina salah sorang yg baik bila dgn pengasuh. Kalo kt rumah, hohoho..dunia ini ana yg punya!

    cute,
    dina mmg demam teruk time tumbuh gigi. Kami pun naik heran sbb danish dulu demam biasa2 jer bila tumbuh gigi.

    ana,
    hihi…sabar je lah kan.

    dila,
    a’a, pasni bertambah pengalaman.

  9. KLMari Says:

    Alaaa ciannya budak comey nih…Sekali tumbuh sampai 3, mana tak demam kan…Moga cepat sembuh aaa…memang risau kita as parents selagi tak kebah kebah demamnya…

  10. Zareda Norman Says:

    demam nak tumbuh gigi.. tak apelah cuma kena alert jer jangan terlampau panas..

    demam nak besar… cepat sihat ek dina

  11. haJa*darLingZ Says:

    aha betol…dina kite tu pun sama le.klau ibu ayah dia ada lgggg manje…klau ngn neneknye leh lak wat hal sndiri…aduhhh sabo jele..tp kesian kan klau ank2 xsihat ni…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: