Archive for the ‘nelayan’ Category

NELAYAN SUNGAI

April 20, 2008

Hubby kan, kalo dgr sapa2 yg menjala ke, tahan pukat ke, mengail ke, dapat ikan, harus dia meroyan sakan tau.

Ptg khamis tu pak din bercerita yg dia menjala dpt ikan keli. Dan2 tu jgk paksa kv ikut dia pi tahan pukat. Siap paksa mil jaga dina tu. So, bila mil dah kena jaga dina, automatik danish kami kena bawak skali. Kalo tak mesti haru biru mil jadinya. Ekeke

Nampak tu dua beranak laju je jalan. Tertinggal kv kt belakang tau! Hubby tgh survey lubuk mana yg perlu ditahan pukat.

Starting.. Hubby tgh dok lerai kan pukat supaya senang nak bentang dlm terusan tu.

Sementara tunggu hubby abih bentang pukat, danish posing dulu. Hiks

Nampak tak, hubby nun jauh kat sana. Sawah padi pun saujana mata memandang jek. Ewah!

Ni bunga liar yg terdapat kt terusan tu. Tatau nama okes! Byk lg bunga, pokok dan buah pelik2. Nama pun lucu je (hubby bagitau). Tp tak snap gambar le.;)

Ni hasil tangkapan lps 5 minit pukat dibentang kan. Maeveles gak kan. Ada keli. Ada lampan. Ada tenggalang. Yg tak syok, byk ikat selat (belida kecik). Takpelah, dah rezeki nk dpt byk ikan selat.

Pagi besoknya byk kami dpt keli, puyu, haruan dan mcm2. Ptg sabtu (last) kami pegi tu, tgk2 pukat dh kt tebing terusan. Hancur pukat hubby dek penangan memerang. Huhu. Ikan abih kena makan kt memerang. Terpaksa la buang pukat tu. Dah rezeki kami takat tu je kan. Bersyukur!!